Certyfikat AEO – najważniejsze informacje

Nawiązując do tego certyfikatu należy na wstępie powiedzieć, że pochodzi on od angielskiego sformułowania „Authorised Economic Operator”.

Certyfikat ten charakteryzuje się w dużej mierze przede wszystkim tym, że oznacza upoważnionego przedsiębiorcę. Przy czym trzeba zaznaczyć, że osoba prowadząca działalność gospodarczą nie ma obowiązku takiego certyfikatu uzyskiwać, jeżeli nie ma takiej potrzeby. Dokument jest w szczególności polecany tym osobom, które prowadzą przedsiębiorstwo związane z wysyłką towarów poza granice naszego kraju. I otrzymuje się go organu celnego na swój własny wniosek. Oczywiście trzeba zaznaczyć, iż zasady przyjmowania takiego wniosku są ściśle uregulowane w polskich przepisach prawa, w przepisach prawa unijnego, a także w przepisach prawa celnego. Inną kluczową informacją jest też to, że uzyskanie takiego certyfikatu AEO w jednym z państw członkowskim ma ważność również w innych państwach należących do Unii Europejskiej. W związku z tym, jeżeli postaramy się o certyfikat AEO w Polsce to bez problemu będziemy mogli z niego korzystać w Niemczech, Francji, Włoszech oraz innych państwach należących do wspólnoty. Z roku na rok coraz więcej osób decyduje się korzystać z takiego rozwiązania, ponieważ wiąże się z tym wiele wymiernych korzyści. Przedsiębiorcy, którzy są zainteresowani uzyskaniem takiego dokumenty mają sposobność złożenia wniosku w sposób elektroniczny. Jeżeli interesuje nas więcej informacji na ten składania wniosków w formie elektronicznej to bez problemu znajdziemy je na stronie internetowej platformy usług elektronicznych skarbowo – celnych.

Certyfikat AEO – podsumowanie

Do głównych zalet wynikających z posiadania certyfikatu AEO można zaliczyć przede wszystkim takie kwestie jak:

  • sposobność wybrania miejsca przeprowadzenia kontroli,
  • możliwość zmniejszenia liczby dokumentów przechowywanych w przedsiębiorstwie,
  • możliwość zmniejszenia liczby kontroli fizycznych,
  • przeprowadzanie ewentualnych kontroli poza kolejnością.

Dokument jest w szczególności polecany tym osobom, które prowadzą przedsiębiorstwo związane z wysyłką towarów poza granice naszego kraju. I otrzymuje się go organu celnego na swój własny wniosek. Oczywiście trzeba zaznaczyć, iż zasady przyjmowania takiego wniosku są ściśle uregulowane w polskich przepisach prawa, w przepisach prawa unijnego, a także w przepisach prawa celnego. Inną kluczową informacją jest też to, że uzyskanie takiego certyfikatu AEO w jednym z państw członkowskim ma ważność również w innych państwach należących do Unii Europejskiej.  Certyfikat ten charakteryzuje się w dużej mierze przede wszystkim tym, że oznacza upoważnionego przedsiębiorcę. Przy czym trzeba zaznaczyć, że osoba prowadząca działalność gospodarczą nie ma obowiązku takiego certyfikatu uzyskiwać, jeżeli nie ma takiej potrzeby. Do głównych wymogów odnośnie otrzymania takiego certyfikatu można w szczególności zaliczyć takie kwestie jak: złożenie wniosku, złożenie kwestionariusza osobistego, złożenie oświadczenia o prawdziwości danych, ale również złożenie zaświadczenia o niekaralności. Z roku na rok coraz więcej osób decyduje się korzystać z takiego rozwiązania, ponieważ wiąże się z tym wiele wymiernych korzyści. Przedsiębiorcy, którzy są zainteresowani uzyskaniem takiego dokumenty mają sposobność złożenia wniosku w sposób elektroniczny. Po złożeniu dokumentów w celu ubiegania się o taki certyfikat następuje przeprowadzenie postępowania audytowego przez organ celny. Celem takiego postępowania jest przede wszystkim sprawdzenie, czy wnioskodawca spełnia wszystkie warunki, by móc taki certyfikat otrzymać.

Dowiedz się więcej o certyfikatach zarządzania jakości na stronie https://pakulaconsulting.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.