Zakładanie firmy – jak założyć firmę „krok po kroku”

Znaczną większość czynności możemy wykonać przez internet. Zakładanie firmy zaczynamy od wpisania w przeglądarkę internetową adresu firma.gov.pl i wypełnienia na niej formularza CEIDG-1 (wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Wniosek można wypełnić wniosek online, a podpis złożyć osobiście w urzędzie. Możliwe jest również zarejestrowanie działalności całkowicie przez internet korzystając z profilu zaufanego ePUAP lub podpisu kwalifikowanego. W przyszłości ten sam formularz będzie służył do dokonywania wszelkich zmian dotyczących informacji o prowadzonej działalności gospodarczej.

W formularzu należy podać m.in. rodzaj działalności. W tym celu stworzona została Polska Klasyfikacja Działalności, która zawiera spis czynności, jakie może wykonywać przedsiębiorstwo. Do formularza CEIDG wpisuje się jedynie numery wybranych czynności. Obowiązuje limit 10 numerów PKD, które podajemy do rejestru.

Wypełniając formularz wybieramy również formę opodatkowania podatkiem dochodowym. Wprawdzie większość przedsiębiorców pozostaje przy skali podatkowej, to warto poznać wszystkie formy opodatkowania działalności gospodarczej. W tym miejscu odsyłamy do szczegółowego opisu poszczególnych form opodatkowania …

Biuro rachunkowe albo samodzielna księgowość

W formularzu CEIDG należy wskazać, kto będzie prowadził dokumentację księgową firmy. Jeśli biuro rachunkowe nie jest wybrane w momencie wypełniania wniosku, to wybieramy opcję samodzielnego prowadzenia dokumentacji, a później nasz wpis aktualizujemy (podając dane biura księgowego).

Wybór pomiędzy samodzielnym prowadzeniem księgowości jest nierozerwalnie związany z wyborem metody opodatkowania. W przypadku wybrania ryczałtu lub karty podatkowej możemy prowadzić księgowość samodzielnie.

Biuro księgowe przyda się z kolei przy bardziej rozbudowanych projektach i wyborze opodatkowania podatkiem liniowym lub według skali podatkowej, gdzie pojawiają się liczne koszty, zatrudnienie i inne kwestie związane z bieżącą działalnością gospodarczą, która wymaga zaangażowania profesjonalnego podmiotu księgowego.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Przedsiębiorca w ZUSie posiada podwójną osobowość. Występuje on jednocześnie jako Płatnik, czyli osoba wpłacająca składki (za siebie samego i swoich pracowników) oraz jako Ubezpieczony – beneficjent świadczeń wypłacanych z ZUSu. Jako płatnik wpłacamy składki, a jako ubezpieczony korzystamy z ubezpieczeń.

Pełny wymiar składek na ZUS jest dosyć dużą kwotą – szczególnie dla początkującego przedsiębiorcy, który jeszcze nie notuje przychodów (warto w tym miejscu zastanowić się nad spółką z ograniczoną odpowiedzialnością). Dlatego istnieje szereg ulg, które pomniejszają wysokość opłacanych składek w początkowym okresie prowadzenia działalności gospodarczej. Są nimi przede wszystkim tzw. ulga na start i mały ZUS.

Do ZUS-u składamy jeden z dwóch podstawowych dokumentów:

ZZA – rejestracja tylko do składki zdrowotnej jak chce się skorzystać z „ulgi na start” lub jak jest się jednocześnie zatrudnionym na umowę o pracę z wynagrodzeniem powyżej minimalnej pensji krajowej.

ZUA – rejestracja do wszystkich składek w pozostałych sytuacjach (w tym również rejestracja do „małego ZUS-u”).

Druki te można wypełnić w momencie zakładania działalności, jako dodatkowy formularz wysyłany i podpisywany wraz z CEIDG. Jeśli się tego nie zrobi w ten sposób, to ma się wówczas 7 dni od daty rozpoczęcia działalności na dostarczenie do ZUS-u dokumentów ZUA lub ZZA na ich papierowych formularzach.

Urząd Skarbowy – w przypadku wpisu do rejestru VAT

Numer NIP pozostaje niezmieniony –osobisty numer staje się numerem firmy w momencie jej powstania. Jeżeli dotąd nie posiadało się NIP-u, to zostanie on nadany przy realizacji przez Ministerstwo wniosku o wpis działalności. Wpis powinien pojawić się najpóźniej w 3 dni od podpisania wniosku CEIDG, a najczęściej jest już następnego dnia.

W formularzu CEIDG informujemy Urząd Skarbowy o wybieranej formie opodatkowania i co za tym idzie rodzaju prowadzonej dokumentacji księgowej. W tym miejscu należy zdecydować czy być czynnym podatnikiem VAT. Jeśli tak należy złożyć dokument o nazwie VAT-R.

Konto bankowe

Posiadanie firmowego rachunku firmowego w banku jest konieczne. Przygotowując się do założenia firmy wskazane jest dokonanie analizy oferty banków w zakresie prowadzenia firmowego rachunku bankowego, który jest obowiązkowy dla firmy. Na rynku istnieje wiele automatycznych porównywarek ofert, które pozwolą dobrać odpowiednie konto firmowe

Po założeniu firmowego konta bankowego należy koniecznie poinformować o tym fakcie Urząd Skarbowy oraz ZUS wypełniając wniosek aktualizacyjny CEIDG.

Pieczątka firmowa

W obecnym stanie prawnym nie istnieje żaden wymóg wyrobienia pieczęci firmowej, to jednak jej posiadanie często okazuje się przydatne, a że jej uzyskanie nie stanowi wielkiego trudu ani kosztu, to warto pieczęć wyrobić.

Co umieścić na pieczęci:

  • pełna nazwa firmy (wraz z imieniem i nazwiskiem przedsiębiorcy),
  • adres siedziby,
  • może być telefon, e-mail,
  • REGON i NIP.

Artykuł powstał we współpracy z https://pik-ksiegowosc.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.