Do czego służy analiza SWOT? Jak zrobić analizę SWOT sklepu internetowego?

Jeśli prowadzisz na przykład sklep internetowy, to z pewnością starasz się robić wszystko, aby zwiększać w nim sprzedaż. Żeby jednak robić to efektywnie, musisz wiedzieć, jakie czynniki sprawiają, że biznes się rozwija, a jakie, że stoi on w miejscu. Nie możesz oczywiście opierać się na intuicji. Przyda ci się to tego analiza SWOT.

Czym dokładnie jest analiza SWOT? Jak ją przeprowadzić? I co jeszcze warto o tym wiedzieć? Na wszystkie te i bardzo podobne pytania odpowiadamy poniżej. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.

Czym jest analiza SWOT? Ogólna charakterystyka

Najprościej rzecz ujmując analiza SWOT to jedna z metod analizy strategicznej, przydatnej w marketingu. Określa ona pozycję firmy na rynku i nakierowuje na podjęcie właściwych działań strategicznych. Warto wiedzieć, że analizę opracowano na Uniwersytecie Harvarda ponad pół wieku temu. Do dziś jest wykorzystywana przez różne podmioty. A co więcej – święci triumfy swojej popularności.

Osoby w biurze analizują dane ze swojej strony interntowej
Źródło: Pixabay

Pod skrótem SWOT ukryte są mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia danego przedsiębiorstwa. Metodę tę często porównuje się z analizą słabych i mocnych stron. Jednak faktycznie jest ona poszerzona o szanse i ewentualne zagrożenia, jakie czekają firmę. Co dokładnie oznaczają poszczególne litery ze skrótu SWOT?

  • S – strengths. To po prostu wszystkie atuty, które odróżniają przedsiębiorstwo od konkurencji na rynku. Mogą to być chociażby innowacyjność, zaplecze logistyczne, wysoki budżet czy zasoby ludzkie.
  • W – weakness. To słabe strony przedsiębiorstwa. W rzeczywistości to te cechy organizacji, które zazwyczaj stanowią mniejszy bądź większy problem w funkcjonowaniu firmy. Do tych problemów zaliczyć można niski budżet, słabą infrastrukturę czy na przykład brak dostępu do nowych technologii.
  • O – opportunities. To szanse. To wszystkie te czynniki zewnętrzne, które mogą wywierać pozytywny wpływ na rozwój danej organizacji. W tym punkcie uwzględnia się te, które już istnieją oraz te, które mogą pojawić się w przyszłości. Źródłem tych czynników może być wiele aspektów, od politycznych, poprzez prawne, aż do środowiskowych czy społeczno-kulturowych.
  • T – threats. To takie zewnętrzne uwarunkowania, które mogą oddziaływać na firmę negatywnie. Mogą to być na przykład jakieś zmiany w systemie podatkowym, przerwanie łańcucha dostaw, czy chociażby klęski żywiołowe albo pandemie.

Jakie jest zastosowanie analizy SWOT?

Analizę tę bardzo często wykorzystuje się jako po prostu biznes plan. Szczególnie jest to powszechne wśród młodych przedsiębiorców. Taka analiza może stanowić świetny dodatek do dokumentów, jakie składa się, aby uzyskać dotację na podjęcie działalności gospodarczej.

Analiza sprawdza się również wówczas, kiedy przedsiębiorstwa już istnieją. Wtedy analiza pomaga wyznaczyć jakiś kierunek działań względem zmieniających się warunków. Czy to rynkowych, czy innych. Analiza wskazuje wtedy też na kluczowe dla organizacji czynniki i nakierowuje działania. Niekiedy pomaga również znaleźć przyczyny niepowodzeń i rozwiązać problemy.

Jak poprawnie wykonać analizę SWOT?

Zaczynając od mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa, należy skorzystać z wszystkich danych i ogólnej wiedzy na temat firmy. Każdy taki element bowiem, może być mocną albo słabą stroną organizacji. Najlepiej jest każdy element oceniać po kolei i przypisywać do konkretnej grupy. Temat można również „ugryźć” z drugiej strony. Wówczas zastanawiamy się co jest mocną, a co słabą stroną firmy. Co może być mocną albo słabą stroną przedsiębiorstwa?

  • bogaty albo ubogi asortyment,
  • oryginalny albo bardzo klasyczny asortyment,
  • dobre albo złe warunki dostawy,
  • przyjazna albo nieprzyjazna polityka zwrotów,
  • rozbudowany albo ograniczony wybór form płatności,
  • idealna i przejrzysta albo źle skonstruowana strona internetowa.

Wykonując analizę SWOT trzeba również przemyśleć wszystkie szanse i ewentualne zagrożenia. Co może być szansą? Chociażby regularnie zwiększające się zainteresowanie jakimiś konkretnymi przedmiotami. Może ono wynikać zarówno z ogólnego trendu panującego na świecie, albo po prostu z zapotrzebowaniem na ten konkretny produkt.

Co z kolei może być zagrożeniem? Na przykład pojawienie się na rynku nowej konkurencji, która może stać się zagrożeniem dla naszego przedsiębiorstwa. Mogą to być także niekorzystne zmiany w prawie. Chociażby nagły i drastyczny wzrost podatków.

Podsumowanie

Jeśli my, jako właściciele sklepu, zabieramy się za taką analizę, powinniśmy wykonać ją rzetelnie, precyzyjnie i dokładnie Trzeba wziąć pod uwagę sporo danych, a to wymaga czasu. Warto więc nie spieszyć się podczas działania.

Dokładna analiza może przynieść naszej firmie korzyści i podnieść zainteresowanie nią. Powinna być wykonywana regularnie, co jakiś czas. Pomoże uniknąć rozczarować i wielu pułapek. Te zaś czekają na tych, którzy działają po omacku. Nie zawsze trzeba robić ją samemu. Są specjaliści, którzy się tym zajmują. Być może, w niektórych przypadkach, warto skorzystać z pomocy fachowców?

One thought on “Do czego służy analiza SWOT? Jak zrobić analizę SWOT sklepu internetowego?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.