Wizerunek marki to szereg działań, które dotyczą nie tylko public relations, ale także marketingu. W przypadku branży modowej liczyć się przede wszystkim spójność. Z tego powodu marketing modowy w ostatnich latach stał się fundamentem budowania świadomości marki w oczach klientów.
Moda dla wszystkich
Rynek modowy do niedawna wydawał się niszowy. Wysokie krawiectwo miało swoje elitarne grono odbiorców. Większość społeczeństwa mogła tylko podziwiać efekty poszczególnych kolekcji, które były poza ich zasięgiem finansowym. Od pewnego czasu moda stała się znacznie bardziej demokratyczna. Wielu projektantów tworzy specjalne kolekcje dla sieciówek a inni nie mają nic przeciwko, aby ich pomysły były modyfikowane i tworzone na potrzeby wielkich sieci. Marketing modowy coraz bardziej stawia na interakcje z klientami. Jeśli marka modowa ma się utrzymać, nie może być już tylko podziwiana z daleka. Musi mieć aktywnych zwolenników, którzy komentują jej kolekcje, linkują informacje o przecenach czy nowościach oraz dzielą się opiniami na temat konkretnych produktów.
W gąszczu konkurencji
Współczesna branża modowa jest praktycznie dla każdego. Nawet przypadkowa osoba może zacząć sprzedawać ubrania. Jeśli ma pomysł na ciekawą strategię marketingową, z pewnością osiągnie sukces mimo konkurencji. Wystarczy wyróżnić się z tłumu, zasłynąć ciekawą akcją, kierowaną do klientów, aby utrwalić się w ich świadomości. Spójna strategia na promowanie się to pierwszy krok do sukcesu. Najlepiej, jeśli marka modowa ma konkretną wizję, chce działać w niszy i potrafi to uzasadnić. Wywoływanie kontrowersji pomogło już wielu na starcie biznesu. Wydaje się jednak, że taka taktyka obecnie nie jest już specjalnie oczekiwana przez klientów. Coraz częściej zasada „mniej znaczy więcej” jest lepszym wyborem dla marki i to na niej buduje się marketing modowy. Niezależnie od tego, jaką drogę do rozpoznawalności się obierze, trzeba ją prowadzić konsekwentnie.
Marketing modowy i analiza
Budowanie własnej marki modowej najlepiej rozpocząć od analizy tego, co oferuje konkurencja. Bardzo często zderzenie naszych oczekiwań z realiami rynku już na wstępie weryfikuje strategię marketingową. Do wielu cennych wniosków można dojść poprzez analizowanie działań marek, które działają w branży. Przyglądanie się temu, co wprowadzają starsze stażem podmioty, pozwala jednocześnie sprawdzić, jakie są oczekiwania współczesnego klienta. Dobrze wybrana grupa docelowa pozwala na precyzyjne strategie marketingowe, które w przeciwieństwie do bardziej ogólnikowych działań mają szansę na powodzenie. Współcześnie marki modowe, szczególnie te młode, komunikują się z klientem głównie poprzez social media. To znacznie tańsza opcja od tradycyjnych form reklamy. Jej dodatkowym atutem jest możliwość bezpośredniego kontaktu z wybraną grupą docelową. Zanim wprowadzi się nowy produkt, można przeanalizować w ten sposób, jakie są oczekiwania wobec naszej propozycji.
Budowanie marki to prawdziwa szkoła cierpliwości. Przekonywanie do swojego pomysłu, jak również utrwalanie marki w świadomości klientów może być mozolne, ale finalnie przyczyni się do osiągnięcia sukcesu. Strategia walki o przetrwanie w branży, jak również wybicie się poza konkurencję może być dowolną ilość razy modyfikowane. Spójna wizja wizerunkowa, jak również szacunek do klientów zawsze zaprocentują.